Klasa 2B na Roztoczu

Drugoklasiści realizujący rozszerzenie programowe z biologii i ekologii postawili na interdyscyplinarne i aktywne poznawanie walorów przyrodniczych tego pięknego regionu.
Bazą wypadową było miasto Szczebrzeszyn, przez które przepływa malownicza rzeka Wieprz. Nic dziwnego, że nad jej brzegiem klasa 2B zakończyła program przedmiotu EKOLOGIA zajęciami warsztatowymi. Uczniowie dokonali oceny bioróżnorodności badanej biocenozy pracując metodą projektu w kilku grupach tematycznych, m.in. oznaczając gatunki roślin zielnych strefy przybrzeżnej oraz gatunki drzew i krzewów. Dużo zręczności wykazali uczniowie grupy malakologicznej, którzy rozpoznawali mięczaki lądowe i wodne oraz grupy hydrozoologicznej oznaczający bezkręgowce, które wyłowili z rzeki.
Młodzież zbadała również stopień zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem siarki za pomocą bioindykatorów (porostów) oraz dokonała oceny ekologicznej jakości wody w rzece za pomocą indeksu biotycznego.
Szczebrzeszyn zauroczył nas symbolami dawnej wielokulturowości w postaci obiektów sakralnych (kościołów rzymskokatolickich, cerkwi, kirkutu oraz synagogi, w której obecnie jest dom kultury). Widzieliśmy pomniki najsłynniejszego chrząszcza (tego, co grał w trzcinie).
Kolejny dzień spędziliśmy w Zwierzyńcu poznając walory Roztoczańskiego Parku Narodowego gdzie m.in. zwiedziliśmy wystawę przyrodniczą w Ośrodku Edukacyjno- Muzealnym, Ośrodek Hodowli Zwierząt (konika polskiego i owcy uhurskiej), ścieżkę dendrologiczną, Floriankę, stawy Echo. Mieliśmy również możliwość obserwacji efektów naturalnej sukcesji ekologicznej Czarnego Stawu.
Trzeci dzień był pełen wrażeń związanych ze spływem kajakowym. Rzeka Wieprz zachwyciła nas dziką przyrodą, malowniczymi zakolami i niepowtarzalnym klimatem.
Ostatni dzień był związany z Zamościem. Nie był tak słoneczny i ciepły jak poprzednie, ale udało się zrealizować zajęcia w Ogrodzie Zoologicznym na temat różnorodności gromad kręgowców.
Zwiedzając Zamość przekonaliśmy się, że nie bez powodu jest określany jako „perła renesansu” i jest uznany (według AI) za najpiękniejsze miasto w Polsce.
Wycieczka od A do Z została zorganizowana przez wychowawczynię klasy i umożliwiła integrację młodzieży w ramach wspólnego przedsięwzięcia dydaktycznego. Było miło, emocjonująco, dynamicznie oraz edukacyjnie.